Sündmused

E-eduloo näituse avanädalavahetuse programm

19.-21.11.21

Vabamu näituse “Miks Eesti? 30 aastaga Eesti NSV-st e-Eestiks" kolm avamispäeva on täis avastamist ja tegutsemisrõõmu ning tegevusi jagub nii suurtele kui väikestele.  

Näitusest. Meie digiriigi lugu pole keegi varem nii kompaktselt kokku võtnud. Võib-olla pole selleks ka siiani vajadust olnud. Nüüd aga on kasvanud peale terve põlvkond noori, kelle jaoks on vaja see ajaloo-osa ära kaardistada. Näitusega tahab Vabamu näidata noortele, et sellises riigis nagu Eesti, kus on nii vähe piiranguid ja nii palju võimalusi, võib igaühest saada tuleviku digigeenius. Ja need, kes on Eesti digihüppe ise läbi elanud, saavad näitusel meenutada, milliseid seadmeid on viimase 30 aasta jooksul kasutatud ning kuidas on ühest tavalisest põllumajandusriigist saanud kaasaegne e-riik.  

Nädalavahetuse programmis on näituse avapäeva puhul reedel muuseum kauem lahti ning õhtusi näitusekülastajatele loob meeleolu psühhodisko. Laupäeval ja pühapäeval jätkame erinevate meisterdamiste ning mängu- ja programmeerimistöötubadega. Kolme päeva vältel saab vastata ka viktoriiniküsimustele, millele vastanute vahel loositakse välja auhindu. 


Reede, 19.11

17.00–17.45 Ekskursioon näitusel.

18.00–20.00 Psühhodisko – DJ Ahto Külvet. Mängimisele tuleb muusika, mida Shazam ei tunne ja Spotify ei tea. Helid ainult vinüülidelt, enamasti legendaarselt Melodia plaadifirmalt ja Ida-Euroopa vinüülplaatidelt. See on muusika, mis hakkab sulle kindlasti meeldima!  


Laupäev, 20.11

11.00–18.00 Külas on videomängumuuseum LVLup! 

Videomängumuuseumi töötoas saab oma käega proovida vanu arvutimänge. 1990ndatel olid Eestis populaarseks mängimiskohaks “mängutoad”, mida peeti tihti elumajade keldrites, kus mõne krooni eest sai kohapeal mängimiseks rentida kassette. See kummaline skeene vormis Eesti videomängude “kollektiivne kultuurimälu” lõi erilise viisi, kuidas videomänge siinmail kogeti. LVLup! muuseum taaselustab seda unustatud kultuuri ning rekonstrueerib Eesti videomängude ajalugu läbi konsoolide, mängude, arhiivimaterjalide ja isiklike lugude. Vabamus saab meenutada ja lastele näidata Nokia ussimängu, Eesti esimest videomängu, "Sonic the Hedgehoge'i", Mariot ning legendaarseid Dendy piraatmänge.

12.00–14.00 Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi töötuba “Mood kohtub digimaailmaga”  

Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum toob Vabamusse tükikese moenäitusest „Nulltuju. Eesti moe avangard 2000–2010“. Moekunstnikud kasutasid nullindatel enda loomingu juures kõikvõimalikke materjale, mida ei oskaks kohe kostüümidega seostadagi. Lavadel võis näha kleite nii voolikutest, spoonist kui isegi pleksiklaasist. Üle mitmete aastakümnete oli näha julgust, omapära, sõltumatust suurtest trendidest ja survest mahtuda mingitesse normidesse, oli vabadust olla kunstnik ja toota rõõmu ja tegeleda eneseväljendusega täiskiirusel. „Miks Eesti? 30 aastaga ENSVst e-Eestiks“ näituse raames viiakse töötoas kokku mood ja digiühiskond ning tehakse CD-plaatidest, kaablitest ja arvutiklaviatuuri klahvidest ehteid.


15.00–17.00 TalTech Tehnoloogiakooli töötoad.
MatataLab väljak (7–10-aastastele) ning MatataLab jalgpall (8–12-aastastele).

MatataLab töötoas on võimalik õppida programmeerimist läbi mängulise ja käelise tegevuse. Programmeerimisklotside abil laotakse spetsiaalsele väljakule programm ja selleks, et ülesanne laheneks, peab osaleja iga järgmise sammu ette planeerima. Töötoas õpetatakse robotile, kuidas kordusi kasutades liikuda ning saadud teadmiste abil koostatakse robotile takistusraja läbimise programm. Samuti õpetatakse robot muusikat tegema ja tantsima. MataLabi jalgpalli töötoas koostatakse programmeerimisklotside abil programm ja ülesande lahenduseks peab iga järgmise sammu ette mõtlema. Mängitakse nn robojalgpalli. Osalejad programmeerivad oma robotid liikuma jalgpalliväljakul nii, et pall jõuaks väravasse. Mängu mängitakse võistkondades.


Pühapäev, 21.11

11.00–18.00 Külas on videomängumuuseum LVLup!  
12.00–15.00 Pixel-art ehk pikslikunsti töötuba.

Pärast videomängude avastamist on kõigil huvilistel võimalus avastused loometööks vormida. Pikslikunst on digitaalse kunsti vorm, kus pilte töödeldakse pikslite tasemel ja mis sai alguse juba 1970ndatel ning on nüüdseks oma lihtsuse tõttu populaarsust koguma hakanud. Kuigi pikslikunsti saab luua nii arvutite kui robotite abil, siis töötoas kasutatakse vana head paberit ja pliiatseid.  


Covid-19. Vastavalt Vabriigi Valitsuse juhistele palume esitada COVID-19 haiguse vastu vaktsineerimist või läbipõdemist kinnitava tõendi ning isikut tõendava dokumendi (ID-kaart või pass).

  • 12–17-aastastel külastajatel palume esitada kas COVID tõendi (vaktsineerimiskuuri       läbimise või haiguse läbipõdemise tõend) või testitõendi (koroonaviiruse PCR või           antigeen-RT testi negatiivse tulemuse tõend).
  • Külastajate tõendeid ja dokumente kontrollitakse kassas piletiostul. 
  • Muuseumis on maski kandmine kohustuslik kõigile vähemalt 12-aastastele               külastajatele.

Kujundus: Fragment Veiko Tammjärve poolt näitusele loodud e-Eesti saamislugu kirjeldavast koomiksist.

Näituse toetajad: Telia, Nortal, E-residentsus, Tervise Arengu Instituut, Euroopa Regionaalarengu Fond, Signaal, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.

Kaadrid visuaalidest ja ettevalmistustöödelt enne näituse avamist.